شناسایی باکتریهای خاصی که موجب بروز واکنش خود ایمنی و دیابت می شود

بر اساس تحقیقات Matej oresic از مرکز تحقیقات فنی VTT فنلاند، دیابت اتوایمیون (خود ایمنی) با کاهش تنوع میکروبهای روده " زیرگروه کلستریدیوم لپتوم (clostridium leptum)" اتفاق می افتد و سبب افزایش لپتین پلاسما و افزایش ترشح انسولین با تحریک گلوکز می شود.محققین مرکز تحقیقات فنی VTT قبلاً دریافته بودند که اختلالات متابولیکی خاصی در ابتدای ظهور نشانگرهای اتوایمنی سلول بتا در کودکانی که متعاقباً به دیابت نوع یک مبتلا می شوند، اتفاق می افتد . با این حال سوالی که همچنان بی پاسخ مانده است این است که آیا عوامل محیطی یا مکانیزیم های خاص بافتی سبب این اختلالات می شود؟دکتر sarontaus  و دکتر oresic از دانشگاه turku و ساموئل کاسکی از Aalto و میخائیل نیپ از Helsinki تحقیقاتی را برای پاسخ به این پرسش طراحی کردند. نتایج این تحقیق در مجله ی PLoS computational Bioiogy journal به چاپ رسید.

این تیم بروی موشهای غیر دیابتی لاغر (NOD) تمام پروتوکل مربوط به مطالعه ی بالینی DIPP را تکرار کردند. محققین دریافتند که در موشهای جوان ماده که بعداً به دیابت اتوایمیون مبتلا می شوند تمام الگوی متابولیکی که در کودکان مبتلا به پیش دیابت بوجود می آید، دیده می شود. این تغییرات متابولیکی با افزایش تحریک ترشح انسولین توسط گلوکز، افزایش اسیدهای آمینه ی انسولینوتروپیک، افزایش لپتین و ادیپونکتین پلاسما و کاهش تنوع میکروبی زیرگروه باکترهای کلستریدیوم لپتوم روده ای همراه است. چنانچه مسیرهای متابولیکی اولیه در ایجاد دیابت نوع یک مشخص گردد ، راه جدیدی برای پیشگیری از دیابت ایجاد می شود. توجه محققین VTT در این مطالعه بروی پتانسیل باکتریهای خاص از زیر گروه کلستریدیوم لپتوم برای کمک به پیشگیری از ابتلا به دیابت متمرکز شده است.

عوامل محیطی ومکانیزیم های مولکولی که منجر به ایجاد دیابت نوع یک می شوند بطور کلی هنوز چندان درک نشده است . شیوع بیماریهای التهابی وبیماریهای اتوایمیون در حال حاضر بیشتر از بیماریهای خطرناک دیگر است این بیماریها طیف وسیعی از جمعیت را تحت تأثیر قرار داده اند. تعداد موارد ابتلا به دیابت نوع 1 در کودکان اروپایی زیر 5 سال از سال 2005  تا 2020 دو برابر خواهد شد.

منبع: www.medilexicon.com